Efterveerne af Covid-19, andre former for sygdomme, rentestigninger, inflation og uro rundt om i verden vil selvfølgelig få indflydelse på forretningsrejser i 2023. På den anden side er krisetider også en mulighed for at gentænke forretningsmodeller og nye produkter.
Forretningsrejseområdet er måske en af de bedste interne signalgivere for virksomheder med mange interessenter og når der kommer forandringer, er det ofte en fordel at ændre rejsepolitikker. De nye trends med hjemmearbejde eller som nomade, 4 dages uge, digitalisering vil de kommende år forandre den måde forretninger drives og indrettes på.
De sidste 2 år har set rejser komme tilbage (især ferierejser) mod 2019 niveau. Forretningsrejser er dog stadig på et lavere niveau end 2019, men forskellig udvikling fra region til region. Det globale marked forventer at niveauet i 2023 er ca. 25% under 2019.
Her og nu forventer vi følgende påvirkning på forretningsrejser:
- Selve rejsen vil fortsat være mere anstrengende end før Covid-19 med forsinkelser, annulleringer, strejker og hurtigt nye begrænsninger i landene. Det kan betyde at de rejsende møder karantæne eller test, som er opstået, mens de rejste.
- Person rejsebestilling og service vil fortsat opleves ringere end tidligere, da branchen har mistet rigtig mange erfarne medarbejdere under diverse nedlukninger. Luftfartsselskaberne bruger stadig de globale distributionssystemer som efter vores mening er forældet og bruges af den simple grund at det stadig virker. Det er forbundet med store reelle omkostninger for det enkelte selskab og store indirekte omkostninger for alle parter i rejseindustrien.
- Online bestillinger vil vokse da den del udvikles meget hurtigt med nye virksomheder og brugervenlige løsninger. Der er allerede kommet fremragende multikanal løsninger, der kan skræddersyes til netop din virksomheds behov.
- Luftfarten er en af de større klimasyndere og når du har sat dig i et fly et par gange har du fordoblet dit årlige CO2 fodaftryk. Der er masser snak om alternative brændsels løsninger, men det vil tage laaang tid før det kan erstatte fossile brændstoffer.
- Prisniveauet vil fluktuere meget gennem året alt efter generel efterspørgsel og global udvikling. Undgå ferieperioderne da det altid er dyrere at rejse inden for de perioder.
Hvad anbefaler vi?
- Først og fremmest anbefaler vi at de nye videoer – og kommunikationsløsninger fortsat bruges så meget som muligt. Husk at kunder og leverandører også vil spare tid og resurser.
- Når det er skrevet, er det klart at der stadig vil være behov for at møde fysisk af mange grunde herunder kultur, sparring, fysisk arbejde og socialt samvær.
- Når en rejse er besluttet, er der kommet et større hensyn til de rejsende. Det betyder, at virksomhederne skal sørge for størst mulig sikkerhed og forsikringsdækning undervejs, vælge de mindst ødelæggende klimaløsninger og give plads til den rejsende måske får lidt tid til at opleve destinationen.
- For at opnå bedre forståelse omkring området, hvad værdi der skabes og vurdere leverandørerne, anbefaler vi at de rejsende udfylder en kort undersøgelse før rejsen med formål, forventet ”return on investment” og område. Når de kommer hjem ligeledes en kort undersøgelse med evaluering af leverandører, eventuelle problemer undervejs og gode ideer til andre rejsende. Vi anbefaler maximalt 5-7 spørgsmål.
- Derfor: Gå jeres rejsepolitikker og procedurer igennem og sikre at de afspejler virksomhedens overordnede målsætning og værdier. Det gælder alt fra fleksibilitet, hotelniveau, regler omkring loyalitetsprogrammer og fortæring.